Omtrent 3 av 4 voksne får ikke den anbefalte mengden fysisk aktivitet

Omtrent 3 av 4 voksne får ikke den anbefalte mengden fysisk aktivitet

Her er et oppsiktsvekkende faktum: Omtrent 3 av 4 amerikanske voksne får ikke den anbefalte mengden fysisk aktivitet, ifølge Centers for Disease Control and Prevention.

Enda mer nøkternt: Mange voksne får ingen aktivitet i det hele tatt, bortsett fra det de trenger for å klare seg gjennom dagen. Og etter hvert som vi blir eldre, slutter flere og flere av oss å bevege oss. Nesten 23 prosent av voksne mellom 18 og 44 år er stillesittende. For de 65 og eldre er det rundt 32 prosent.

Selv om du sannsynligvis vet at langvarig inaktivitet svekker bein og muskler, innser du kanskje ikke at det også kan skade hjertet og hjernen. Dette øker igjen sjansene for demens og hjertesykdom, blant andre forhold, og kan føre til tidlig død.

Men forskning tyder på at trening kan bidra til å holde disse organene sunne og forsinke eller forhindre deres tilbakegang. Og hvis du jevnlig svetter over flere år? Desto bedre.

«Du må virkelig tenke på måter å fortsette å bevege seg på,» sier Kevin Bohnsack, MD, en familiemedisinsk lege ved Saint Joseph Mercy Health System i Ann Arbor, Michigan. «Alt som øker din generelle aktivitet kan avverge den stillesittende livsstilen,» legger han til – sammen med de hjerte- og kognitive problemene som kan komme med det.

Hvordan trening gagner hjertet
Etter hvert som du går gjennom middelalderen, begynner hjertet ditt gradvis å svekkes. Veggene blir tykkere og mindre fleksible, og arteriene dine blir stivere. Dette øker risikoen for høyt blodtrykk (hypertensjon) og andre hjerteproblemer, inkludert hjerteinfarkt og hjertesvikt. Og hvis du er stillesittende, øker risikoen enda mer.

Når du trener, slår hjertet ditt raskere, øker blodstrømmen og tilfører kroppen nødvendig oksygen. Jo mer du trener, jo sterkere blir hjertet ditt og jo mer elastiske blir blodårene dine. Dette hjelper deg med å opprettholde et lavere blodtrykk og reduserer sjansene for å utvikle mange kardiovaskulære problemer.

Det er aerobic trening – også kalt cardio – som virkelig gjør susen. Forskning tyder på at konsekvent, langvarig moderat eller kraftig kondisjonstrening kan være mest nyttig, selv om all fysisk aktivitet fremmer god hjertehelse. «Det kan være alt fra løping til sykling til roing,» sier Dr. Bohnsack. «Alt som bygger opp den pulsen.»

Legg igjen en kommentar