Enkle måter å forbedre helsen på hjemmefra

Mange tenker at god helse er synonymt med å gå utendørs for å gå turer, jogge, sykle, svømme eller drive med andre fysiske aktiviteter. Det er ikke bare det fysiske det er snakk om når man snakker om god helse. God helse kommer også i form av sosiale aktiviteter der man omgår andre mennesker og får tilfredsstilt de sosiale behovene som mennesker har.

Men er det egentlig slik at man må dra ut for å stimulere helsen, enten det er snakk om den fysiske eller mentale helsen? Ikke alle har mulighet eller ønske om å alltid dra utendørs for å trene den mentale helsen.

Hjernetrim gir mental trening hjemmefra

Kilde: Pixabay

Man kan enkelt trene hjernen mens man er hjemme, og det er overhodet ikke noe behov for å dra utendørs for å få stimulert hjernen. Enkle ting som kryssord og Sudoku er ting man kan bedrive tiden med som samtidig sørger for at man må bruke hjernen. Dette er imidlertid ikke sosiale aktiviteter, men et godt alternativ hvis man er alene.

Hvis man ønsker å med mental trening hjemme samtidig som man får den sosiale stimuleringen, kan man for eksempel inviterer til quiz-kveld med venner og bekjente. Kunnskapsquizer og andre lignende konkurranser sørger for å holde hjernen skarp, samtidig som man har det moro.

Man kan også invitere til sosiale lag for å se fotballkamper. Samtidig kan man gjøre slik opplevelser til en konkurranser ved for eksempel å tippe på utfallet av kampene. Mange vennegrupper har for eksempel egne tippekonkurranser under mesterskap slik som fotball under sommerens OL. Det å konkurrere om å ha gruppens beste resultater i tipping er en fin måte å ha litt vennskapelig konkurrering på. Det er for øvrig Spania som står som favoritter til å løfte fotballtrofeet på herresiden i OL, med 3 i odds hos bet365 på at de vinner turneringen i juli. Man kan selvsagt gjøre det mer spennende ved at man har en liten pengeinnsats fra alle deltakerne som legges i en felles pott som går til vinneren eller de tre beste.

Kilde: Pixabay

Enkle styrkeøvelser med kroppsvekt kan gjøres når som helst

Mange tror at man må dra på treningssenteret og trene med vekter og avanserte apparater for å holde den fysiske formen ved like. Det er imidlertid et snevert synspunkt, for faktum er at det finnes mange enkle øvelser man kan gjøre når man er hjemme. Og det beste av alt er at mange øvelser krever ikke noe utstyr. Trening med kroppsvekt har nemlig blitt svært populært de seneste årene, og det finnes mange forkjempere for denne typen trening.

Mange mener at slik trening aktiverer større deler av kroppens muskelgrupper sammenlignet med for eksempel mange av treningsapparatene man finner på treningssentre. For den vanlige mannen og damen i gata er det ikke nødvendig å trene øvelser som går svært spesifikt på små muskler. Grunnleggende øvelser som armhevning, knebøy, sit-ups og planken er enkle og effektive øvelser som du kan gjøre når som helst. De trener de store og viktige muskelgruppene som er de mest nødvendige å trene for vanlige mennesker.

Legg igjen en kommentar