Naturlige søtningsmidler for å erstatte sukker ?

De nye naturlige søtningsmidlene som stevia, agave-nektar, munkfrukt og xylitol er bedre for deg enn raffinert hvitt sukker. Noen ganger mye søtere enn sukker, har disse naturlige søtningsmidlene en lavere glykemisk indeks, noe som betyr at de ikke øker nivået av blodsukker betydelig. Bruk dem som erstatning for raffinert hvitt sukker ved bordet og til matlaging. Disse naturlige søtningsmidlene er ekte sukkerarter og er å foretrekke fremfor kunstige eller ikke-næringsrike søtningsmidler som brytes ned under varme.

STEVIA

Stevia er et naturlig søtningsmiddel ekstrahert fra bladene på den søte bladplanten. Det er omtrent 300 ganger søtere enn raffinert hvitt sukker, og har mange fordeler som sukker ikke gjør. Stevia har lav glykemisk indeks, så det har bare en liten effekt på blodsukkernivået. I motsetning til hvitt sukker kontrollerer stevia matbehov, forbedrer fordøyelsen, forårsaker ikke tannråte og kan redusere høyt blodtrykk. Det er den ideelle erstatningen for hvitt sukker, og du finner flere merker av stevia i dagligvaren din.

Du kan bruke Stevia til matlaging fordi den, i motsetning til de fleste kunstige søtningsmidler, ikke brytes ned når den er oppvarmet eller frossen. Og stevia kombinerer godt på kjøkkenet med salt, eddik og andre naturlige søtningsmidler som byggmalt, honning, fruktose og sorbitol. Stevia er en utmerket erstatning for raffinert hvitt sukker og kunstige søtningsmidler. Bruk ca 1 ts stevia pulver for å erstatte 1 kopp sukker. Når stevia erstatter hvitt sukker under baking, må oppskriftene modifiseres for å tilsette masse og fuktighet til røren ved å tilsette eplemos, hermetisert gresskar eller yoghurt.

MONK FRUIT SWEETENER

Monk Fruit Sweetener: Monk frukt søtningsmiddel, også kalt Lo Han Guo, ekstraheres fra frukten av et kinesisk vintre. Fordi det er 300 ganger søtere enn hvitt sukker, trenger du mye mindre, mye mindre. Bare 1/2 ts søtningsmiddel for munkfrukt kan erstatte en kopp raffinert sukker. Søtningsmiddel for munkfrukt er en fordel for diabetikere og slankere som et naturlig lavglykemisk, kalorifattig alternativ til hvitt sukker. Fordi den tåler høye temperaturer uten å bryte ned, kan den også brukes til baking. Prøv munkfrukt for å søte smoothies, te eller yoghurt. Merkenavn er Jarrow Formulas Lo Han Sweet og Naturewise Monk Fruit Sweetener.

Relativt nytt i USA, har søtningsmiddel for munkfrukt blitt brukt i Kina i nesten tusen år som et naturlig søtningsmiddel med lavt kaloriinnhold. Det kan ha antioksidantegenskaper, med antivirale og antikreft fordeler. Det blir brukt som søtningsmiddel i pakket mat og til og med kosttilskudd.

AGAVE NEKTAR

Agave nektar : Agave nektar er et naturlig søtningsmiddel produsert av agavekaktusen. Agave-nektar er omtrent 1,5 ganger søtere enn raffinert hvitt sukker. Den har flere kalorier enn hvitt sukker, men du vil bruke mindre av det. Agave-nektar er også søtere enn honning, men ikke så tykk. Den ekstra fordelen med agave-nektar for slankere og diabetikere er dens lave glykemiske indeks og glykemiske belastning. Veganere kan bruke det som et alternativ til honning, det ikke-veganske produktet av bier.

Erstatt agave-nektar for sukker eller honning i oppskrifter og på bordet. Den løses raskt opp i iste. Merker av agave-nektar i dagligvarebutikken er Domino og GH. Agave-nektarer selges i lyse, gule, mørke og rå varianter. Lett agave-nektar har en mild, nesten nøytral smak, mens mørk agave-nektar har en tydelig karamelsmak folk liker på pannekaker.

XYLITOL

Xylitol : Xylitol er et naturlig sukkersøtningsmiddel som kan produseres fra fibrene til mange frukter og grønnsaker, til og med fra maisskall og bjørketrær. Omtrent like søtt som raffinert hvitt sukker, men med færre kalorier, er xylitol et kalorifattig alternativ til bordsukker. Den har også lav glykemisk indeks og forhøyer ikke blodsukkernivået. Det er et trygt søtningsmiddel for diabetikere og kan til og med forhindre tannråte. Du finner xylitol brukt som søtningsmiddel i tyggegummi, tannkrem, fluortabletter og munnvann.

Legg igjen en kommentar