Sist oppdatert: 18. desember 2019


Det er aldri for sent å begynne med trening eller en ny sport

Fysisk aktivitet er ekstremt viktig i alle aldre, men det kan faktisk være ekstra viktig både for de som er eldre eller kanskje aldri har drevet med idrett før. Både de direkte helsegevinstene og andre effekter kan være ekstra store for denne målgruppen.

Fysisk aktivitet har dessuten mange positive effekter også på humør og psykiske helse. Følelsen av å ha gjennomført en god treningsøkt, for å så kaste seg ned på sofaen med god samvittighet og noe underholdning som Unibet odds, den er fantastisk.

All aktivitet teller

Det er faktisk slik at du aldri blir for gammel for å trene. Det kan høres ut som en klisjé, men faktum er at det spesielt er eldre og de som ikke har trent mye før som kan få ekstra mye uttelling fra trening. Med økende alder mister vi muskelmasse, og da er behovet for å faktisk trene variert enda større.

Det er likevel viktig å ikke stille høye krav til organisert trening på treningssenter, eller tøffe kondisjonsøkter. All aktivitet teller, golf og turgåing er for eksempel utmerkede måter å trene grunnleggende kondisjon på samtidig som kroppen holdes i bevegelse. I tillegg er det aktivitet med en belastning som er optimal for fettforbrenning.

Golf er en populær sport, selv om mulighetene for spill i Norge noen ganger ikke er helt optimale. Heldigvis har nordmenn også tilgang til en rekke golfbaner både i nabolandene våre og mer fjerne destinasjoner som Spania og Portugal. Golf gir ikke bare utholdenhetstrening i form av mye gåing, men det styrker dessuten mange muskelgrupper og kjernemuskulatur. Det er ca 100 000 medlemskap i de 180 klubbene som er tilknyttet Norges Golfforbund (NGF). Med dette er forbundet dessuten det femte største særidrettsforbundet.

Det er kanskje noen som tenker at golf er en dyr idrett å begynne med, men undersøkelser tilsier at kostnadene er omtrent på nivå med ski eller sykkel på samme nivå.

Alle kan trene

Det er en myte at det er mer risikabelt for eldre å trene, men det kan selvfølgelig alltid være greit å sjekke med legen sin før man gjør store endringer i fysisk aktivitet. Det er viktig å huske på at aktivitet nesten alltid er en god ting, og selv for hjerte- og lungesyke kan det i mange tilfeller være positivt med tilpasset trening.

Det er alltid viktig å gjøre endringer i treningsaktivitet i et rolig tempo, det gjelder uansett alder. Det kan være lett å øke treningsmengden for raskt, spesielt når man begynner å legge merke til raske endringer og føler at det begynner å gå lettere å trene. Det finnes alltid en risiko for skader i forbindelse med trening, samtidig er risikoene forbundet med å ikke trene sannsynligvis enda større for de aller fleste.

Akkurat poenget med at det følger en risiko med å ikke trene er viktig. Noen ganger får plutselige dødsfall eller skader i forbindelse med idrett mye oppmerksomhet. Likevel er det ofte medfødte hjertefeil og lignende som noen ganger kan få fatale følger i forbindelse med idrett. Dette er da noe som sannsynligvis hadde skjedd uansett om personen hadde trent eller ikke. Det er bred enighet om at fysisk aktivitet og trening er positivt, og at det ikke finnes noen grunn til å ikke trene av redsel for skader eller uhell.

Previous Psykisk helsevern
Next Hva er intimkirurgi ?

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!