6 måter å sove bedre hvis du har ulcerøs kolitt

En god natts søvn kan bidra til å forhindre en UC-bluss. Slik får du søvnen du trenger.

Hvis du er som mange mennesker, sparer du sannsynligvis på søvn. (The Centers for Disease Control and Prevention anslår at omtrent 1 av 3 amerikanere logger færre enn 7 timers søvn per natt.) Men hvis du har ulcerøs kolitt (UC), bør kvalitetskontroll være en viktig del av behandlingsplanen.

«Forskning viser at det er mindre sannsynlig at personer med ulcerøs kolitt som får mer søvn,», sier Neilanjan Nandi, MD, en gastroenterolog ved Penn Presbyterian Medical Center i Philadelphia, Pennsylvania.

Når det er sagt, er det ikke alltid lett å få en god natts søvn, spesielt for mennesker med UC. Symptomer som magesmerter, kramper og hyppig avføring kan holde deg oppe om natten eller vekke deg ut av søvnen, noe som kan føre til at symptomene dine blusser opp igjen.

En studie publisert i januar 2020 i tidsskriftet Scientific Reports fant at så mange som to tredjedeler av personer med inflammatorisk tarmsykdom (IBD) opplever søvnproblemer, og at dårlig søvn er assosiert med nedsatt livskvalitet, økt funksjonshemning og til og med ekstra tarm. manifestasjoner (EIM) – symptomer på IBD som påvirker andre områder av kroppen, inkludert ledd, hud, bein, øyne, nyrer og lever.

Den gode nyheten er at når en persons UC er under kontroll, vil de sannsynligvis også sove godt om natten. I følge Stephen B. Hanauer, MD, medisinsk direktør for Digestive Health Center ved Northwestern Memorial Hospital i Chicago, er det ikke mer sannsynlig at folk med velkontrollert UC har søvnproblemer.

Legg igjen en kommentar