Sist oppdatert: 25. januar 2018


Bare genetiske årsaker?

Du har kanskje undret deg over hvorfor enkelte idrettsutøvere kan holde det gående til godt oppi 30-årene, mens andre enten kaster inn håndkleet eller faller markant i prestasjonsnivået når de bikker 30? Mye av forklaringen ligger selvsagt i gener, men noe av det skyldes også den forskjellige opptreningen man har hatt og hva slags type utøver man er.

Faktum er allikevel at mange nordmenn i slutten av 30- og begynnelsen av 40-årene sliter med en rekke livsstilsykdommer, men kanskje kan de hente inspirasjon fra idrettsstjerner i det samme aldersspennet som fortsatt holder det gående?

Fra hjerteoperasjon til treningsbanen

Et godt eksempel fra fotballens verden er Manchester United-spilleren Michael Carrick som gjennomgikk en hjerteoperasjon tidligere denne sesongen. I en alder av 36 hadde nok de fleste kastet inn håndkleet umiddelbart, og oddsen hos bookmakere som bet365 var høy for at han kom tilbake på banen igjen. Carrick har allikevel gjort oppsiktsvekkende framskritt, og er nå klar til å bidra for Manchester United igjen resten av denne sesongen. Deretter går han over i trenerteamet, hvor han skal forsøke å holde José Mourinho i tøylene, noe som helt sikkert blir en oppgave som forbrenner mange kalorier.

Michael Carrick varmer opp før en viktig kamp. (CC BY 2.0) av Andrea Sartorati

Skoleeksempelet Bjørndalen

I disse OL-tider kan det også være fornuftig å hente et eksempel fra skisporten, og da kommer man ikke utenom det tidligere skiskytteresset Ole Einar Bjørndalen. Bjørndalen holdt seg i verdenstoppen til han passerte 40, men lyktes dessverre ikke med å kvalifisere seg for et aller siste mesterskap. Dette viser at tiden innhenter de fleste av oss til slutt, men det treningsgrunnlaget Bjørndalen har lagt tyder på at han ikke kommer til å slite med mange livsstilsykdommer i framtiden.

Grunntrening er viktig

En ordentlig grunntrening er utrolig viktig for at du skal holde deg frisk og rask. Har du således sittet stille de siste ti årene er det viktig at du ikke starter for hardt i begynnelsen. Det kan være lurt å begynne med et par rolige gåturer i uka, før du deretter øker mengden til et par løpeturer. Ved sistnevnte aktivitet har intervaller vist seg å være veldig effektivt, ettersom dette fører til at du forbrenner flere kalorier og får mer ut av treningen.

Løping er alltid effektiv trening.
CC BY 2.0) av hardloperhans

Bli mer sosial

Du har tross alt ikke ambisjoner om å delta i OL eller spille i Premier League, men du kan allikevel bruke treningen som en katalysator til å komme deg mer ut blant folk. Ta kontakt med kolleger eller venner og hør om de er interessert i å danne tur- eller treningsgrupper. Vi kan nesten garantere at du kommer til å få respons fra mange som har tenkt det samme. Hvis du er mer sosial, trives du også mer i hverdagen, noe som fører til et bedre selvbilde og at du kommer i bedre form.

Hent eksempler fra stjernene, men vær realistisk

Du kan selvsagt hente inspirasjon fra stjernene, men du bør på ingen måte forvente å få en kropp som Ronaldo etter én måned. Utøverne i aldersgruppen 30+ bør allikevel gi deg inspirasjon til å komme i gang med treningen, sånn at du får en kropp du er fornøyd med, samtidig som risikoen for å pådra seg livsstilsykdommer reduseres betraktelig.

Previous Robotene kommer!
Next Kan sofaaktiviteter være helsefremmende?

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply